Refleksjonsnotat – nettbutikk

I denne eksamensoppgaven fikk vi i oppgave å lege en nettbutikk. Det har vært en morsom, lærerik og vanskelig prosess. Jeg og min gruppe satt oss ned ganske tidlig for å finne ut hva vi ville skrive om. Vi ble raskt enige om at vi ikke ville lage en butikk og selge fysiske produkter. Så da falt valget vårt ned på det å lage en nettbutikk som solgte en tjeneste. Men hvilken tjeneste ville vi selge?

Vi bestemte oss først for å lage en nettbutikk som et bemanningsbyrå. Vi lagde begynte å sette opp butikken sånn som vi ville ha den og ting så veldig lyst ut.

Når vi i min gruppe møttes igjen for å fortsette arbeidet fant vi fort ut at det ville være ekstremt mye jobb med et bemanningsbyrå, det var liksom for stort for oss.

Da bestemte vi oss for å litt dypere i bemannings-verden, så vi endte tilslutt opp med et rengjøringsfirma.

Etter at vi hadde bestemt oss for målgruppen vår, og bestemt hva slags «rengjøringspakker» vi skulle selge måtte vi kjapt bestemme oss for våres OKR.

OKR er forkortelsen for Objectives and key results. Som vi nå har lært med Karl Philip som lærer, så er OKR en veldig viktig del av det å starte opp en bedrift og en nettbutikk.


Dette var våres OKR.

Vi valgte å bruke e-varehandelsplattformen shopify. Dette gjorde vi fordi flere av gjesteforeleserne i timene hadde anbefalt dette.

Vi brukte tre ulike tractionkanaler i markedsføringen vår. Vi valgte viral marketing, SEO – search engine optimization og epostmarkedsføring.

Viral marketing

Ved viral marketing får vi våre egne kunder til å «rekruttere» andre kunder for oss, mot en liten gulrot i enden. Dersom våre kunder klarer å få tak i fem kunder som kjøper en tjeneste av oss, vil de få en vask gratis av oss. Dette sprer vår tjeneste raskt og effektivt.

Epostmarkedsføring

Epost markedsføring er også noe vi med lavt budsjett må ha fokus på. Helt i begynnelsen av vår lansering vil vi ha en konkurranse hvor personer legger inn eposten sin for en sjanse til å vinne en gratis tjeneste hos oss. Når da personer eller eventuelle kunder legger inn epostadressene deres, så gir det oss en mulighet til å markedsføre igjennom dem. Dette har da en mulighet til å utgjøre en stor ROI (Return of investment) og er en undervurdert markedsføringskanal.

SEO

Og helt til slutt SEO – eller search engine optimization. Det gjør oss lettere tilgjengelige på internett. Vi har optimalisert vårt nettsted for de ulike søkemotorene. Det å være synlig på nettet kommer til å være helt nødvendig for å skape traction rundt vår nettbutikk. Dette er også veldig bra for oss med ett mindre budsjett, da dette er en billig løsning for å gjøre bedriften mer synlig innenfor organiske søk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *